Velká část zakázek, které dostávám, jsou hlavně obrazy podle fotky rodinných příslušníků zadavatele zakázky. Ještě větší část z nich, jsou pak fotky pořízené mobilním telefonem, a tudíž jejich kvalita je více než mizerná. Některé fotky jsou pořízeny kompaktem, některé dokonce kvalitním fotoaparátem, ale zase jejich kompozice či jiná umělecká hodnota je téměř nulová.
V těchto případech je vždy obtížné vyjít zákazníkovi vstříc. Z hodně špatné fotky někdy ani nepoznáte, jak dotyčná osoba vypadá nebo špatné nasvícení, kompozice či jen prosté zkreslení objektivu, může změnit zcela výraz osoby. Mnoho lidí si to neuvědomuje, zkreslení objektivu, deformace postav, protažení obličeje a podobné neduhy, mají v podstatě všechny mobilní fotoaparáty.
Když pak namalujete obraz podle takovéto fotky a snažíte se malovat podle předlohy, může být výsledek takový, že některé části portrétu nemusí odpovídat realitě.
Stejné to ale může být, pokud se snažíte proporce nějak napravit.
Další případ je, když mám sice kvalitní fotku, ale je to fotka vhodná do rodinného alba, nikoliv však na plátno. Výsledný obraz pak nemusí být moc zábavný, protože fotka sama o sobě zábavná prostě není.
Osobně se vždy snažím celý obraz vybalancovat, aby osoba nebo věc byla rozpoznatelná, ale hlavně aby obraz působil příjemně a bylo na první pohled vidět, že se jedná o obraz a nikoliv o průměrnou fotku. Měl jsem pár případů, kdy mi zákazník nechal volnou ruku a v tom případě jsem mohl do obrazu vložit více ze sebe a udělat obraz méně podle fotky a více podle sebe. Ale i to je vždy risk.
No a o to více mě pak potěší zakázka, kde předlohu tvoří buď profi fotka nebo jako v případě obrazu Chloe Moretz přímo super profi fotka a ještě k tomu nádherná slečna.
Takový obraz vyjde většinou velmi dobře. Dobře se i maluje, jelikož předloha obsahuje dost detailů, které můžu využít na obraze. Zároveň je dobrá i kompozice a nasvícení. Zkrátka fotka je dobrá a tedy i obraz.
Pokud budete mít zájem, rád bych vám ukázal pracovní postup. Jedná se o sérii fotografií vyfocených v průběhu malování.
První ukazuje, jakým způsobem přenáším motiv na plátno, které je vždy větší než předloha. Používám k tomu mřížku.
Když mám hotové hlavní body motivu, začnu malovat štětcem. Někdy nejdříve použiji akrylové barvy, jako podklad. Akrylové barvy rychleji schnou a jsou tedy ideální na před malování obrazu.
V tomto případě jsem začal práci rovnou Olejovými barvami. Použil jsem čisté olejové barvy bez ředidel či rozpouštědel.
Výsledek posuďte sami.
Pokud vás obraz zaujal, můžete se podívat i na další mé obrazy popř. nechat si namalovat svůj vlastní obraz.
Děkuji za váš čas a přeji vám krásný den.
Jiří Podhorský